Trudna wolność
Rzeźba jest przestrzenną ilustracją moich przemyśleń dotyczących przemian, jakie zaszły w Polsce w ciągu ostatnich 25 lat.
Przejście z gospodarki sterowanej na wolnorynkową umożliwiło szybki rozwój ekonomiczny. Ograniczany przez wiele lat apetyt konsumpcyjny Polaków zarówno na podstawowe, jak i luksusowe dobra materialne jest zaspokajany w niesamowitym tempie. Polacy starają się nabywać nie tylko to, czego potrzebują, ale też to, czego mogą potrzebować w przyszłości ich dzieci. Często towarzyszy temu brak zastanowienia nad jednocześnie nabywanymi zobowiązaniami. Dla wielu osób „skrzydła”, które ćwierć wieku temu dostaliśmy, zaczynają być ciężarem ograniczającym swobodę o jaką walczyliśmy. Społeczna presja i pamięć minionych lat motywuje do zakupu kolejnych mieszkań, lepszych prezentów czy droższych wakacji. Lubimy gromadzić wokół siebie coraz więcej i szybciej, a to z każdym dniem coraz bardziej przytwierdza nas do ziemi. Chęć posiadania każe nam się martwić o to, co mamy, a nie pozwala cieszyć się tym, co wreszcie możemy mieć. Realizując marzenia, kupujemy obciążenia materialne i psychiczne. Powyższe refleksje ilustruje geometryczna postać, której wzniesienie uniemożliwiają ciężkie niczym kotwice skrzydła.
(ur. 1979)
Studia: Wydział Architektury PW (1998–2004) i na Uniwersytecie Detroit Mercy (2001), Technische Universität Berlin (2002), Wydział Rzeźby ASP w Warszawie (2015–2017). Dziedziny działalności artystycznej: rzeźba, architektura, architektura wnętrz. Liczne projekty w zespołach Grupy 5 Architekci, m.in. budynki biurowe Platinium Business Park (etap 3–6) i zabudowa wielorodzinna (In City ul. Siedmiogrodzka) w Warszawie, Monopolis – adaptacja i rozbudowa zabytkowych zakładów Monopolu Wódczanego w Łodzi. Kilkadziesiąt wygranych w zespołach architektonicznych konkursów inwestorskich.